Continued" />
Jure Černec, predsednik Združenja filmskih snemalcev slovenije (ZFS), Simon Tanšek, tajnik in Lev Predan Kowarski, član, v imenu članstva in v svojem imenu izražamo zaskrbljenost glede kvalitete procesa digitaliziranja in restavriranja slovenske filmske dediščine – filmov o Kekcu.Ostro nasprotujemo javnemu prikazovanju na novo digitaliziranih in restavriranih filmov Kekec, Srečno, Kekec ter Kekčeve ukane, ker menimo, da ne dosegajo strokovnih standardov kvalitete kakršno si zasluži klasika slovenske filmske dediščine.
STROKOVNA UTEMELJITEV:
Filmi o Kekcu so bil digitalizirani in restavrirani v restavratorskem oddelku Jugoslovanske kinoteke v Beogradu. Na projekciji za strokovno javnost smo si 20.09.2016 ogledali filma Kekec in Srečno, Kekec. Ob ogledu smo ugotovili sledeče pomanjkljivosti:
Kekec (1951):
Srečno, Kekec (1963):
Na projekciji za strokovno javnost smo si 21.09.2016 ogledali film Kekčeve ukane. Ob ogledu smo ugotovili sledeče pomanjkljivosti:
Kekčeve ukane (1968):
Vse naštete pomanjkljivosti smatramo – na podlagi strokovnih izkušenj našega člana Leva Predana Kowarskega, ki je bil član strokovne skupine pri restavriranju filmov Sedmina in Dolina miru in mnenja restavratorjev Janeza Ferlana-Iridium film (Sedmina, Dolina miru) in Francija Strehovca (TV Slovenija – Mediateka, upokojen) ter kolorista Emila Svetlika – Teleking, ki so bili prisotni na projekcijah – za bodisi popravljive, bodisi nepopravljive (za kar restavratorji niso podali nobenih dokazov). Vodja projekta pri Jugoslovanski kinoteki g. Dubravko Badalić je vsem na projekciji tudi javno povedal, da bi restavracijo lahko opravili bolje, vendar so imeli (zlasti pri filmu Kekčeve ukane) omejene časovne možnosti.
Poleg tega so bili distributerju posredovani napačni tehnični podatki o projektu. Filmi o Kekcu niso digitalizirani v trenutni standardni restavratorski 4k resoluciji za 35 mm film kot je bilo zapisano v objavi Cankarjevega doma, pač pa v nižji 2 k resoluciji, ki je trenutni kino standard za digitalne projekcije.
Glede na vse našteto menimo, da se odgovorne osebe v Slovenskem filmskem arhivu pri Arhivu Republike Slovenije do projektov digitaliziranja in restavriranja filmske dediščine vedejo neodgovorno, ne zagotavljajo ustreznih pogojev dela in kadrov, ki bi jamčili za kvaliteto opravljenih storitev.
Strokovni ogled vseh treh filmov je bil narejen na koncu restavriranja. Vsem nepravilnostem bi se lahko izognili, če bi bila strokovna skupina prisotna na procesu že od začetka – na raziskavi virov ter že na prvih testih.
Opozorili bi tudi na to, da državi Slovenija in Srbija v 25-tih letih še nista uredili sukcesije po SFRJ na področju slovenske filmske kulturne dediščine. Veliko slovenskih filmov je še vedno v originalih (negativ/intermediat) v Beograjskih kinotečnih arhivih, poškodovane pozitiv kopije pa so v Sloveniji.
Iz zgoraj omenjenih razlogov ni vedno mogoče pridobiti filmskih originalov v Slovenijo in edina možnost izvedbe projekta je v tujini.
Ministrstvo za kulturo Slovenije namenja premalo denarja za profesionalno digitalizacijo in restavriranje slovenske filmske kulturne dediščine.
Zaradi pomankanja finančnih sredstev se v tujino ne pošilja določenega števila strokovnjakov za digitalizacijo in restavriranje filmov.
Za zahtevno digitalizacijo in restavriranje treh celovečernih filmov je SFA v Beograd poslal samo pooblaščenega direktorja fotografije in še to samo za 3 dni. Manjkal je strokovnjak s področja digitalizacije in restavriranja zvoka ter predstavnik režiserjev. Za nobenega od treh Kekcev se ni naredilo obsežnejše raziskave dostopnih materialov.
Pozivamo Arhiv Republike Slovenije, da projekt restavriranja filmov o Kekcu vrne v delo ter zagotovi pogoje za kvalitetno opravljanje restavratorske dejavnosti.
Ljubljana, 26.9.2016
Jure Černec, predsednik
Simon Tanšek, tajnik
Lev Predan Kowarski, član