Continued" />
Od 18.1.2023 do 22.12023 je bilo v Slovenski kinoteki predvajanih 5 dolgometražnih restavriranih filmov iz Srbije (Slučaj Harms, 1987), Severne Makedonije (Tetoviranje, 1991), Bosne in Hercegovine (Kuduz, 1989), Hrvaške (H-8, 1958) in Slovenije (V kraljevstvu Zlatoroga, 1931).
Po filmih je sledila okrogla miza kjer so se direktorji fotografije (nekateri so tudi soavtorji zgoraj omenjenih filmov) pogovarjali o stanju filmske dediščine na območju regije ter o specifikah in različnih sistemih (raziskave, izbor filmov, financiranje, avtorske pravice, vloga direktorjev fotografije pri procesu…) restavriranja v posameznih državah.
Tema restavriranja je zelo aktualna. Živimo namreč v obdobju prehoda iz analognega v digitalno. Če bomo dolgo odlašali z digitalizacijo filmskih negativov nam ti bodo nepovratno propadli in tako bo filmska kulturna dediščina za vedno izgubljena. Prav tako v repertoar predvajanih AV del ne bomo imeli več možnosti uvrščati slovenske digitalno nerestavrirane filme, saj jih zaradi tehnologije ne bomo mogli nikjer več predvajati.
Po ogledu restavriranih filmov so gledalci in slušatelji okroglih miz lahko povezali celoten proces restavriranja: kako raziskave materiala, sodelovanje strokovne skupine soavtorjev, način vodenja procesa, etične odločitve in čas namenjen restavriranju vplivajo na kvaliteto končnega produkta – restavriranega AV dela, ki ga bodo gledale generacije za nami.
Okrogla miza o stanju in sistemu restavriranja filmske dediščine v regiji je bila z vidika osveščanja in izobraževanja o pomenu skrbi za filmsko kulturno dediščino namenjena vsem generacijam tako strokovne kot nestokovne javnosti. S projekcijo in okroglo mizo smo prenesli košček znanja znanje o precesu digitizacije, digitaliziranja in restavriranja na mlajše generacije direktorjev fotografije, saj bodo ti v bodoče verjetno sodelovali pri restavriranju trenutno aktualnih AV del ne glede na to ali so posneta na filmski trak ali pa digitalno. Verjetno bo potrebno v prihodnosti restavrirati tudi AV dela posneta in v postprodukciji obdelana digitalno. Namenjena je bila tudi oblikovalcem zvoka in režiserjem, ki tudi sodelujejo pri procesu restavriranja, tako v raziskavam materiala kot v sami izvedbi.
Okrogle mize so se udeležili direktorji fotografije Simon Tanšek (Slovenija), Dejan Dimeski (Severna Makedonija), Almie Đikoli (Bosna in Hercegovina) in Vladan Obradović (Srbija).
Med občinstvom so bili tudi goste študenti Dimitar Atanasoski (Fakultet za dramsku umetnost Skopje, Makedonija), Roko Birimiša (Akademija dramske umjetnosti Zagreb, Hrvaška), David Šipka in Tina Šipka (Akademija umjetnosti Banja Luka, Bosna in Hercegovina), Hana Elezović (Akademija scenskih umjetnosti Sarajevo, Bosna in Hercegovina) ter študenta Akdemije za gledališče, radio, film in televijizo iz Ljubljane: Veronika Franceska Štefančič in Žiga Planinšek ter direktorji fotografije Jure Černec, Radovan Čok, Rado Likon, Rek Kajzer Nagode, Lev Predan Kowarski (Slovenija), Predrag Bambić (Srbija), Dušan Kardalevski (Severna Makedonija), Dino Osmanović (Bosna in Hercegovina).
Projekcije restavriranih filmov in okrogla miza so bili odprtega tipa. Tako je bila med občinstvom prisotna strokovna in nestrokovna javnost ter seveda direktorji fotografije in študentje snemanja iz regije, seveda tudi člani Združenja filmskih snemalcev Slovenije in študentje vseh smeri Akademije za gledališče, radio, film in televizijo. Projekcije vseh filmov si je ogledalo približno 300 gledalcev nestrokovne javnosti.
Seznam predvajanih restavriranih celovečernih filmov
18. 1. sreda ob 21.00
V kraljestvu Zlatoroga
fotografija in režija: Janko Ravnik, Slovenija (Kraljevina Jugoslavija), 1931, DCP (posneto na 35 mm), 1.37, čb, nemi, 75′
19. 1. četrtek ob 21.00
Slučaj Harms
fotografija: Miloš Spasojević, režija: Slobodan Pešić, Srbija (Jugoslavija), 1987, DCP (posneto na 35 mm), čb/barvni, 93′
20. 1. petek ob 21.30
Kuduz
fotografija: Mustafa Mustafić, režija: Ademir Kenović, BiH (Jugoslavija), 1989, DCP (posneto na 35 mm), barvni, 105′
21. 1. sobota ob 21.00
H-8
fotografija: Slavko Zalar, režija: Nikola Tanhofer, Hrvaška (Jugoslavija), 1958, DCP (posneto na 35 mm), 1.37, čb, 105′
22. 1. nedelja ob 15.00
Tetoviranje
fotografija: Mišo Samoilovski, režija: Stole Popov, Makedonija (Jugoslavija), 1991, DCP, barvni, 128′
22.1. nedelja 17.30
Okrogla miza: Restavriranje
Z direktorji fotografije iz različnih držav v regiji se je direktor fotografje Simon Tanšek, ZFS pogovarjal o razmerah digitiziranja, digitaliziranja in restavriranja filmske dediščine na območju regije, o vlogi direktorjev fotografije pri procesu restavriranja in o virih financiranja za ohranjanje filmske dediščine.
Partner projekta: