Prejemniki nagrade IRIS za leto 2023
Ljubljana, Slovenska kinoteka, 25. april 2024.
Predselekcijska, tri-članska komisija v sestavi: direktor fotografije Almir Đikoli ASBH, igralec Jurij Drevenšek DSI in direktor fotografije Miha Tozon ZFS, so v predizboru izbrali v vsaki kategoriji po tri avdiovizualna dela, ki so bila nominirana za nagrado IRIS 2023. Vsi člani ZFS so nato imeli možnost glasovanja za nominirane filme. Pri nagrajencih zato tudi ni obrazložitve.
Prejemniki nagrade IRIS za filmsko fotografijo AV del, ki so bila javno priobčena v letu 2023:
- CELOVEČERNI IGRANI FILM:
▪︎ Kaj pa Ester? – direktor fotografije: Peter Perunović – IRIS 2023
▪︎ Nekaj sladkega – direktor fotografije: Darko Herič
▪︎ Poslednji heroj – direktor fotografije: Fabris Šulin
Podjetje NuFrame zmagovalcu v tej kategoriji podarja postprodukcijske storitve v vrednosti 2.000 EUR.
- KRATKI IGRANI FILM:
▪︎ Kako sem se naučila obešati perilo – direktor fotografije: Žiga Krajnc
▪︎ Športni dan – direktor fotografije: Peter Perunović – IRIS 2023
▪︎ Z avtom – direktor fotografije: Andraž Žigart
Podjetje MB Grip zmagovalcu v tej kategoriji podarja najem snemalne, svetlobne in scenske tehnike v vrednosti 1.000 EUR.
- DOKUMENTARNI FILM:
▪︎ Dva koraka od Baltika do Jadrana – direktor fotografije: Jan Mozetič – IRIS 2023
▪︎ Maribor retrosk8tiva – direktor fotografije: Tomaž Praunseis
▪︎ Pero – direktor fotografije: Sašo Štih
Podjetje Partizanka zmagovalcu v tej kategoriji podarja najem snemalne in svetlobne tehnike v vrednosti 1.000 EUR.
- ŠTUDENTSKI FILM:
▪︎ Ja ću prva – direktor fotografije: Urh Pirc
▪︎ Hoffmanov zakon – direktor fotografije: Izidor Čok – IRIS 2023
▪︎ Razglašena – direktorica fotografije: Maja Krvina
Posebno omembo je predizborna žirija namenila študentskemu filmu Domčani, direktor fotografije Klemen Lorber.
Obrazložitev predizborne žirije: »Kamera v dokumentarnem filmu Domčani nas takoj povleče v zgodbo in nas postavi v vlogo opazovalca. V filmu so predstavljeni tako glavni akterji, kot tudi popravni dom sam, k čemur je neizbežno doprinesla kvaliteta posnetega materiala in odlični premiki kamere.
V vsakem dokumentarnem filmu je zelo pomembno, da snemalka ali snemalec vzpostavi zaupanje s protagonisti, z njimi sodeluje, še posebej v takšnem projektu kot je film Domčani. To je vsekakor uspelo Klemnu Lorberju, ki je s tem filmom samo potrdil, kako pomembna je vloga snemalca kot avtorja na dokumentarnem filmu.«
Podjetje Solsticij zmagovalcu v tej kategoriji podarja postprodukcijske storitve v vrednosti 1.000 EUR.
- GLASBENI SPOT:
▪︎ Leya Leanne – Naked, direktor fotografije: Sašo Štih
▪︎ siXren – Architect Drillers , direktor fotografije: Peter Perunović
▪︎ Zvezdana Novakovič – Odi dežek, direktor fotografije: Dejan Ulaga – IRIS 2023
Podjetje Solsticij zmagovalcu v tej kategoriji podarja postprodukcijske storitve v vrednosti 1.000 EUR.
- IRIS za življenjsko delo je prejel Valentin Perko
Valentin Perko je magistrant slovite praške filmske akademije in je kot snemalec-direktor filmske fotografije v zadnjih štiridesetih letih podpisal številne domače kratke, dokumentarne in celovečerne filme, TV serije, TV filme in reklamne filme.
Že na začetku osemdesetih let se je uveljavil kot prefinjen oblikovalec filmske svetlobe, kar je takoj pričalo o filmarju, ki pozna celoten proces filmske proizvodnje. To je bil takrat vsekakor plod specifičnega načina praškega šolanja z velikim poudarkom na praktičnem delu.
Filmska fotografija Valentina Perka je sinteza osnovnih likovno-oblikovnih vizualnih elementov in komplementarne veščine temeljnih mizanscenskih zakonitosti filmskega prizora. To pomeni, da je Perko v izrisovanju svetlobe vedno zelo pozoren do objektivov in posameznih svetlobnih tehnoloških vrednosti, je pa hkrati enako dovzeten za harmonična zlitja svetlobe z režijskimi parametri gibanja v mizansceni in pojavnostjo igralcev v kadru, kar je osnovna skrivnosti vsake filmske zgodbe. O tem priča tudi njegov režijski prvenec Valcer za Tavžentarjeva dva.
Če že obstaja določen Perkov filmski stil, potem lahko rečemo, da se skozi njegovo filmografijo vedno vlečejo skrbno sestavljene podobe dognanih filmskih atmosfer, svetlobe, kompozicije in gibanja, ki ne učinkujejo zgolj kot lepe fotografije, temveč kot dognani filmski kadri, kjer je vsa estetska komponenta venomer tudi v službi filmske zgodbe ter njene vizualne nadgradnje. Temu prepričanju je Perko verjel od prvih celovečernih filmov v osemdesetih (Prestop, Dih, Učna leta izumitelja Polža, Maja in vesoljček, Coprnica Zofka, Ječarji), pa kasnejših (Ekspres, ekspres, Herzog), vse do njegovih zadnjih filmov Petelinji zajtrka (2007), Morje v času mrka (2008) in drugih, kjer so maestralno povzete vse vizualne odlike njegove filmske estetike. Izjemnemu mojstrstvu svetlobnih atmosfer in gibajočih se slik so bile namenjene številne Badjurove nagrade in tudi dve Kodakovi nagradi.
Vsem nagrajencem iskreno čestitamo!
ZFS se zahvaljuje vsem pokroviteljem, ki vsako leto nesebično s svojimi storitvami prispevajo k nagradi IRIS.